KØKKEN/CAFÉ
Køkkenpædagogik
Med køkkenet som værksted ønsker vi:
- at give eleverne redskaber til at vælge gode rådvarer.
- at lære dem om vigtigheden af ernæringsrigtig mad.
- at oplyse dem, så de får sunde kostvaner.
- at lære dem at tilberede sunde mellemmåltider – både til hverdag og fest.
- at give dem forudsætninger for at tage stilling til forbrug og miljø.
- at oplyse dem om personlig pleje i køkkenet samt køkkenhygiejne.
- lære dem at sætte ord på – smage, dufte, udseende, konsistens og kvalitet generelt.
Rent praktisk skal der produceres ”noget” hver dag, vi spiser jo et mellemmåltid mellem 15.00 og 16.00.
Sansemæssigt vil vi tage udgangspunkt i børnenes egne erfaringer og oplevelser, samt lægge stor vægt på, at der bejles til deres kreativitet og fantasi.
Køkkenet som værksted er også ret konkret, man har en opskrift, man læser den og skal derefter udføre det man har læst punkt for punkt.
I skoleklubben 144 er der også gode muligheder for at udnytte de udendørsarealer der er, og i sommerhalvåret kan vi lave mad på bål samt bruge de råvarer der findes på området (frugter og bær) evt. kombineret med klubbens øvrige værksteder.
Ovenstående understreger også klubbens og kommunens interesse for at præge børnenes spisevaner. Her kan klubbens brugere få et sundt og nærende mellemmåltid med den rigtige energi til de unge kroppe. Dermed kan de klare dagens strabadser og bevare det gode humør.
Til højtider og andre traditionelle helligdage, tager vi udgangspunkt i de danske traditioner og den kultur der knyttes dertil eks. ved fastlavn, påske, jul, årstidernes skiften osv….. eksempelvis oprettes bagehold hvert år op til jul – og da er det sunde på en måde sat til side :)- alligevel tillader vi os at holde fast i, at vi vurderer, hvor meget børnene må få til prøvesmagning undervejs.
Dbh. Personalet.